INICI L'ENTITAT ARXIU CONTACTAR LOCALITZACIÓ ENLLAÇOS
Arxiu

A mida que passen els anys ens adonem del munt d'activitats que hem organitzat i això ens esperona a preparar nous reptes. Serveixi aquesta pàgina d'arxiu històric de les activitats realitzades des dels inicis de l'entitat l'estiu de 2002.

04/02/2017
Xerrada: "Fenòmens astronòmics del 2017", a càrrec de Francesc Gutiérrez.
Per primera vegada fem una xerrada a l'Ajuntament de Les Masies de Roda. En aquesta ocasió parlem dels fenòmens astronòmics més destacats que podrem veure aquest 2017. Comencem per repassar les fases de la Lluna al llarg de l'any, la posició dels planetes, algun eclipsi de Lluna i eclipsis de Sol que no seran visibles des de la nostra zona. No podem realitzar l'observació que teníem prevista després de la xerrada degut al mal temps però hem muntat el telescopi perquè els assistents puguin conèixer l'instrumental. Hi ha una bona resposta del públic amb persones que pregunten, s'interessen i qui sap si s'animaran a col·laborar en futurs projectes. Tan de bo!
23/10/2016
Excursió als Cingles de Vilanova de Sau, Puig del Far i Santa Margarida d'Ardola
A l'oest del poble de Vilanova de Sau s'alcen les cingleres vermelloses que fan de muralla amb la Plana de Vic. Sortim de Vilanova seguint les marques de GR a través d'un sender que s'enfila per l'alzinar fins a superar la cinglera. Trobem el camí dels Munts però continuem cap al nord fins a uns prats. Els travessem girant cap a l'est i ens endinsem de nou al bosc. Ens topem amb les restes de l'ermita romànica de Santa Margarida d'Ardola que es va mantenir dempeus fins a inicis del segle passat. Un sender de pujada entre baumes i roques d'estranyes formes ens porta fins al cim del Puig del Far des d'on divisem el Pantà de Sau i el poble de Vilanova als peus. Esmorzem i baixem d'una revolada pel camí del Grau que desemboca a la carretera. Avui hem anat xino-xano, sense presses, ja que alguns anaven proveïts de cistell perquè és bon any de bolets.
25/09/2016
Concurs fotogràfic "Flora i fauna dels voltants de Roda"
En motiu de la Festa Major de Roda de Ter hem organitzat un concurs fotogràfic. El tema és: "La flora i la fauna dels voltants de Roda". Hem rebut precioses imatges de serps, aus, plantes i flors del nostre entorn. El diumenge dia 25 hem muntat uns plafons a l'aire lliure, al passeig del Ter, per exposar les fotos, però a mitja tarda ho hem hagut de retirar per culpa d'un ruixat. Tindrem l'exposició muntada a l'Espai durant els mesos de novembre i desembre perquè tothom la pugui visitar còmodament.
21/05/2016
Nit d'estrelles a l'Esquerda
En motiu de la nit dels museus hem col·laborat amb El Museu de l'Esquerda i hem organitzat una observació amb telescopi des de l'esplanada prèvia al jaciment. Hem fet un repàs de les constel·lacions i tot seguit amb el telescopi hem mirat la Lluna i Saturn. Ho hem celebrat amb una copa de cava.
06/05/2016
Conferència: "Glaceres del món. Estat actual", a càrrec de Jordi Camins
De nou ens torna a visitar en Jordi Camins, observador glaciòleg, per posar-nos al dia de l'estat de les glaceres. Mitjançant la comparativa de fotografies ens mostra el retrocés accelerat que estan patint les glaceres de tot el món i amb una ullada especial al Pirineu. No hi ha dubte que la seva extinció està cantada si continua l'escalfament del planeta. En aquesta ocasió ens va ensenyar imatges de l'Antàrtida, expedició que va realitzar el 2015. La bona notícia és que en aquesta zona les glaceres aguanten amb bona salut.
03/04/2016
Excursió a Les Baumes del Teixidor
Amb l'arribada de la primavera comencem la primera excursió de l'any. En aquesta ocasió hem visitat un indret feréstec i ple d'història amagat en les buscúries de Llaers, a Santa Maria de Besora. Aparquem sota el castell de Llaers i ens desviem per visitar el panteó dels Carlins, que ens recorda la brutalitat de les guerres Carlines. Tornem a l'inici i prenem la pista que va a la masia del Teixidor, un casal amb boniques galeries a la façana de migdia i un rellotge de Sol digne d'admirar. Continuem el camí que de seguida ens porta fins a Les Baumes. Les construccions estan cada vegada més deteriorades, però encara ens podem ficar dins l'habitacle i imaginar com deuria ser de dura la vida en aquest indret ara fa 60 anys, quan van quedar abandonades.
12/03/2016
Observació astronòmica i astrofotografia
Un grupet de socis ens vam aplegar a la plaça de l'Esquerda per observar els astres. Després de muntar els telescopi i fer tots els preparatius vam començar l'observació visual. Primer la Lluna i Júpiter, més fàcils. Després objectes de cel profund: cúmuls oberts (cúmul doble de Perseus, el Pessebre, M35) i per acabar vam fotografiar una galàxia espiral (El remolí, M51). El temps ens va acompanyar, amb cel serè i poc fred, així vam gaudir d'una bona vetllada astronòmica.
24/01/2016
Visita a Meteovilatorta, a càrrec de Lluís Solanas
Hem visitat l'observatori meteorològic de Sant Julià de Vilatorta i el museu de la Meteorologia de la mà del seu responsable, en Lluís Solanas. L'inici de la visita ha estat a l'observatori on en Lluís ens ha explicat el funcionament de cada aparell, actualment electrònics i automàtics. Així i tot, també hem vist aparells manuals que són molt didàctics i serveixen per entendre els orígens de l'observació meteorològica. Després d'un esmorzar hem pogut veure aparells antics i descobrir la figura del Padre Cazador, un pioner de la meteorologia a casa nostra que durant 57 anys ininterromputs va anotar les observacions des del seu observatori al Col·legi del Roser. Gràcies Lluís per l'acollida i les explicacions.
27/11/2015
Audiovisual: "Kerepakupai Merú", a càrrec de Josep M. Parareda
Audiovisual a càrrec de Josep M. Parareda i M. Rosa Aragall que ens acosten una expedició a través de la sabana Veneçolana per arribar fins al punt culminant de la ruta, el Salt Àngel, el més alt del món, amb més de 1000 m de caiguda. No és una pel·lícula d'esports extrems sinó una mostra de la natura, les gents, els paisatges i les ganes d'aventura en una terra encara poc explorada i amb molts atractius. Vam tenir el privilegi de gaudir de les explicacions del guia de l'expedició vingut de Veneçuela.
03/10/2015
Xerrada: "Els secrets de les marees", a càrrec de Francesc Gutiérrez i Assamblea
El soci Francesc Gutiérrez ens va oferir la xerrada "Els secrets de les marees". Vam aprendre referències històriques del fenomen, els mecanismes que originen les marees i els ritmes periòdics diaris, mensuals i anuals, acompanyats de fotografies de l'autor en el mar Cantàbric i a la costa Bretona. Abans de la xerrada es va celebrar l'Assamblea per repassar les activitats i les comptes anuals. També es va fer un canvi en els càrrecs passant l'Eduard Gutiérrez a vocal, en Joan Fradera a secretari i en Francesc Gutiérrez a president.
27/06/2015
X Astrocaminada
Després que en la darrera edició els núvols ens van fer la guitza, aquesta vegada les condicions eren excel·lents. Vam iniciar la caminada en direcció a la masia del Pla, prop de les Cases Noves. En un punt alterós vam contemplar les principals constel·lacions i una fulguració d'un satèl·lit Iridium que va entusiasmar tothom. Arribats a la plaça de l'Esquerda i després d'un tall de coca amb xocolata el telescopi ens va descobrir els cràters de la Lluna, els anells de Saturn i el cúmul globular d'Hércules. Va ser una vetllada rodona de la qual donem les gràcies als participants i en especial als socis i sòcies que es van involucrar en els preparatius.
12/06/2015
Xerrada: "Somni Blanc", a càrrec d'Ester Busquets.
En aquesta ocasió hem tingut una presentació d'un llibre amb xerrada i passe de fotografies a càrrec de la seva autora, Ester Busquets que és professora a la UVic i en el seu temps lliure gaudeix de l'alpinisme. Ens ha explicat les vivències de l'ascensió que va realitzar amb un grup de companys l'estiu de 2013 al Mont Blanc. L'Ester amb grans dosis d'entusiasme ens transmet les seves sensacions d'aquesta experiència tan vital, ja que amb paraules de l'Ester: "es puja una muntanya de la mateixa manera que es viu la vida". Totes les seves reflexions i el relat de l'aventura al Mont Blanc les trobareu en forma de llibre amb el títol: Somni Blanc.
10/04/2015
Xerrada: "Viatge al Blanc. Últim grau al Pol Nord", a càrrec de Jordi Canal-Soler
Ens va visitar en Jordi Canal-Soler, viatger, fotògraf i escripitor per explicar-nos la seva expedició des del grau 89 fins al Pol Nord la qual ha convertit en el seu llibre: Viaje al Blanco. En Jordi ha viatjat a molts països i és un actiu col·laborador de revistes de viatge, programes de ràdio i televisió. Les fotografies que ens ensenya ens deixen bocabadats i ens descobreixen un paisatge que malgrat a primera vista pugui semblar monòton, presenta molts contrastos de gran bellesa. Una experiència molt interessant. Esperem que torni per explicar-nos les seves properes aventures.
08/02/2015
Sortida d'esquí de fons a Guils i Fontanera
Després d'alguns anys de no fer aquesta sortida, enguany la vam tornar a organitzar, amb l'ajuda de l'Espai (Ajuntament de Roda). Finalment es va poder fer la sortida a l'estació d'esquí de Guils i Fontanera, el dia va ser una mica ventós però radiant. Ja l'havíem de fer unes setmanes enrere però no va ser possible per manca de neu.
06/02/2015
Xerrada: "Detecció de planetes fora del Sistema Solar", a càrrec de Ignasi Ribas
En aquesta ocasió ens va visitar l'Ignasi Ribas, investigador del CSIC, membre de l'Institut de Ciències de l'Espai de Catalunya i director de l'Observatori del Montsec. La xerrada tractava del descobriment de planetes fora del Sistema Solar. Ens va posar al dia d'aquesta temàtica. D'una forma molt amena vam poder entendre les tècniques que s'utilitzen avui dia i que han permès, des de 1995 quan es va descobrir el primer, trobar gairebé 2000 exoplanetes. Una de les dades més impactants és el fet que 1 de cada dues estrelles que veiem té planetes. Qui sap quantes "terres" hi deu haver a l'Univers?
10/01/2015
Observació del cometa Lovejoy
El dia 10 de gener vam aprofitar l'ocasió que el cometa C/2014 Q2 Lovejoy passava a la distància més propera a la Terra, a uns 70 milions de quilòmetres, per fer una observació astronòmica. Degut a la seva proximitat al Sol, la seva magnitud permetia veure'l a simple vista, tot i que amb força dificultat. Amb el telescopi es veia perfectament la coma i fent fotografies vam poder capturar la cua de gas, molt difusa. Estem contents perquè aquest és el primer cometa que observem amb el telescopi i podem fotografiar.
21/11/2014
Xerrada: "Commemoració de la Primera Guerra Mundial", a càrrec de Joan Fradera

Enguany fa 100 anys de la Primera Guerra Mundial (1914-1918). El soci Joan Fradera, a part de la seva passió per la meteorologia, també té molt interès per la història i ha estudiat a fons la Primera Guerra Mundial. Així doncs, ens va oferir una xerrada molt interessant per entendre el desencadenant de la guerra, l'evolució, anècdotes i el desenllaç, farcida de fotografies, dades i música que ens van transportar a altres temps i ens van descobrir uns fets horribles que no s'han de tornar a repetir mai més.
19/07/2014
Excursió al cim del Carlit

En Jordi, la Laura, en Josep Maria i en Francesc vam gaudir d'una bonica excursió a la Catalunya Nord, a la zona del Llac de les Bulloses i cim del Carlit. Un recorregut preciós a través dels llacs ens va acostant al cim. Trepitgem alguna congesta de neu i grimpem una mica per arribar a dalt de tot. Al cim les vistes són magnífiques. Descobrim el llac de Lanós i als nostre peus queden tots els llacs del circ del Carlit, amb el pantà de les Bulloses al fons. Només queda tornar i tancar el circuit recorrent els llacs que no havíem vist a la pujada.
28/06/2014
Xerrada: "El Tao dels cims", a càrrec de Pako Crestas. Assamblea

Ens va visitar el muntanyenc Pako Crestas per explicar-nos l'experiència de fer una travessa de 9 dies recorrent la corona de cims que envolten Andorra. Amb les seves imatges i les seves paraules ens va transmetre les sensacions especials que es poden viure en una travessa a muntanya. Tot seguit, vam fer l'Assamblea anual amb uns quants socis.
01/06/2014
Excursió a l'aeròdrom de Vilatorta

Excursió circular que recorre els paratges on havia existit un aeròdrom de l'exèrcit republicà durant la Guerra Civil. Vam sortir de les Set Fonts de Sant Julià en un matí esplèndid. Al llarg del camí ens vam trobar amb diversos refugis antiaeris, un polvorí i les restes d'un hangar. Els petits entraven a tots els refugis... i també els grans! Una ruta distreta per fer una mica d'història.
04/04/2014
Conferència: "Glaceres dels Pirineus. Evolució recent i extinció", a càrrec de Jordi Camins

En Jordi Camins, expert glaciòleg igualadí que des de fa trenta anys estudia l'evolució de les glaceres i en especial dels Pirineus ens torna a visitar amb noves dades i fotos comparatives. Realment l'extinció de les glaceres dels Pirineus és imparable i ràpida, però també s'ha descobert en els últims anys que un clima lleugerament més fresc comportaria una recuperació també ràpida. Gaudim de les seves explicacions i aprofitem per adquirir els seus últims treballs, en concret el llibre: Los 100 últimos glaciares del sur de Europa. Gràcies Jordi per la teva tasca.
08/02/2014
Observació i fotografia amb telescopi

Sessió d'observació amb telescopi i astrofotografia. Després d'un dia amb el pas continu de bandes de núvols, vam tenir la sort que després de la posta del sol el cel va anar quedant serè. Vam poder observar la Lluna, Júpiter amb els seus satèl·lits i la Nevulosa d'Orió. La novetat és que en aquesta ocasió vam practicar l'astrofotografia amb telescopi i els assistents es van poder emportar instantànies precioses de la Lluna i la Nevulosa d'Orió. Una experiència per repetir-la.
05/12/2013
Conferència de meteorologia al CEIP Roda de Ter

En Joan Fradera va realitzar una conferència sobre meteorologia al CEIP Roda de Ter, amb fotografies i instruments que utilitza a l'observatori.
29/11/2013
Presentació de la nova web de Rodameteo
12/10/2013
IX Astrocaminada
05/10/2013
Travessa Viladrau-Matagalls-Balenyà
21/09/2013
Cursa d'orientació Volta la Feixa
14/07/2013
14/06/2013
Projecció: "Cap de Creus – Fisterra - Porto: 2000 km a la motxilla", a càrrec de Miquel Angel Ramos
10/05/2013
09/12/2012
Observació de Júpiter
11/11/2012
Trobada del soci i 10è Aniversari
26/07/2012
Presentació del nou telescopi i observació astronòmica d'estiu
07/07/2012
Travessa Vallter-Canigó
28/04/2012
IX Astrocaminada (suspesa per la pluja)
24/03/2012
Visita a l'obervatori de l'Agrupació Astronòmica de Sabadell
26/02/2012
Ruta de les tres colades
27/01/2012
Assamblea i audiovisual xerrada de meteorologia a càrrec d'en Joan Fradera
27/11/2011
18/10/2009
Ascensió al Pollegó inferior del Pedraforca
16/10/2009
Xerrada: “El canvi climàtic a les glaceres dels Pirineus”, a càrrec de Jordi Camins
26/09/2009
Cursa Orienta't 09
25/07/2009
Cinema a la fresca: “Apolo 13”
04/07/2009
Dinar 2009
14/06/2009
Excursió al Montseny
30/05/2009
VII Astrocaminada
04/04/2009
Observació astronòmica: “100 hores d'astronomia”.
27/03/2009
Projecció: "GrossGrünhorn, als peus del glaciar Aletsch", a càrrec de Samuel Molist i Guillem Masoliver
27/02/2009
18/04/2008
Xerrada: “Meteorits a la península ibèrica”, a càrrec d'Armand Oliva
30/03/2008
Excursió als Salt del Molí del Salt (Vidrà)
02/12/2007
Ascensió hivernal al Pic de Tristaina (Andorra)
28/10/2007
19/05/2007
Sessió d'astrofotografia
13/05/2007
Excursió amb geocaching al castell de Lluçà
21/04/2007
22/10/2006
Excursió al Pedraforca. Ascenció al Pollegó Inferior
07/10/2006
Conferència: "Climatologia de Roda de Ter, 10 anys d'observacions", a càrrec de Joan Fradera
30/09/2006
06/05/2006
Nit astronòmia al CEIP Roda de Ter
03/05/2006
Xerrada: "Aprenem astronomia" al CEIP Roda de Ter, a càrrec de Francesc Gutiérrez
22/04/2006
Projecció: "A l'ombra d'en Serrallonga", a Roda de Ter, a càrrec d'Isidre Bonilla i Francesc Gutiérrez
02/04/2006
Cloenda del curs de fotografia. Sortida fotogràfica
25/03/2006
11/03/2006
Xerrada astronòmica: "Pinzellades de l'exploració espacial", a càrrec de Joan Climent
04/02/2006
Observació astronòmica
22/01/2006
Planetari Blau a la plaça major de Roda de Ter
18/12/2005
Excursió a Tagamanent
26/11/2005
Curs de fotografia i tractament d'imatges
05/11/2005
Estrena del documental: "A l'ombra d'en Serrallonga", a càrrec d'Isidre Bonilla i Francesc Gutiérrez
03/10/2005
Excursió a Sant Andreu de la Vola
Eclipsi anular de Sol. Expedició d'observació a Oliva, País Valencià
24/09/2005
Activitats de Festa Major
10/09/2005
IV Astrocaminada
30/07/2005
Projecció: "Collsacabra, un món per descobrir", al barri de La Prada, càrrec de Francesc Gutiérrez
24/07/2005
16/07/2005
Nit astronòmica
15/07/2005
Projecció: "Collsacabra, un món per descobrir", a l'embarcador del GDT, a càrrec de Francesc Gutiérrez
03/07/2005
Dinar del 3er aniversari
29/05/2005
Excursió al Castell de Taradell
14/05/2005
30/04/2005
Projecció: "Collsacabra, un món per descobrir", a Les Cases Noves, a càrrec de Francesc Gutiérrez
22/04/2005
Participació a la Setmana PIC, de Manlleu
10/04/2005
Excursió a Sant Miquel de Solterra o de les formigues
25/03/2005
Conferència: "Les distàncies de l'Univers", a càrrec de Pei Iborra
20/03/2005
Excursió per la via romana de Capsacosta
13/03/2005
Excursió pels Cingles de Tavertet
27/02/2005
Excursió hivernal per la Vall de Núria
20/02/2005
Excursió pels boscos de Viladrau.
19/02/2005
Projecció-xerrada: "La Cova del Serrat del Vent"
16/01/2005
Visita al Museu Industrial del Ter, a Manlleu
27/11/2004
Exposició i entrega de premis del concurs fotogràfic
19/11/2004
05/06/2004
Xerrada d'espeleologia, a càrrec de l'Espeleo Club Osona
30/05/2004
Excursió a la zona volcànica de la Garrotxa
16/05/2004
Observació a les aus de ribera
24/04/2004
18/04/2004
Visita a l'Observatori Fabra
19/03/2004
Xerrada: "La Lluna i exploració de Mart", al barri de Santa Anna de Vic, a càrrec de Pei Iborra
07/03/2004
30/11/2003
Excursió als castells de Centelles i Castellcir
13/11/2003
Conferència: "La Lluna, una gran desconeguda". Setmana de la Ciència. Calldetenes, a càrrec de Pei Iborra
08/11/2003
Observació de l'eclipsi total de Lluna
28/10/2003
Conferència al CEIP Verge del Sòl del Pont
04/10/2003
II Astrocaminada
28/09/2003
Excursió a la Creu de Gurb
21/09/2003
Observació i passeig vora el riu Ter
30/08/2003
Pràctiques per ensenyar a utilitzar el telescopi
28/08/2003
Observació de Mart en la seva oposició favorable
20/07/2003
06/07/2003
Dinar del 1er aniversari
05/07/2003
Astronomia a l'embarcador del GDT
29/06/2003
Travessa al Matagalls de ponent a llevant
15/06/2003
Excursió a Núria
07/06/2003
Conferència de paleontologia: "Història de la vida a la Terra", a càrrec de Pere Tremolosa
31/05/2003
04/05/2003
Ruta Verdagueriana
12/04/2003
Observció astronòmica amb webcam i projector
06/04/2003
23/02/2003
Excursió al Castell de s'Avellana
22/02/2003
Curs de monitors de lleure
08/02/2003
Observació de planetes a la plaça major de Roda de Ter
01/02/2003
Conferència sobre muntanya i alpinisme, a càrrec d'Edu Sallent
26/01/2003
Excursió als Bufadors de Beví
18/01/2003
Participació al XXXVI Memoral Josep Pratdesaba
21/12/2002
Intent per observar els planetes
09/12/2002
Conferència: "Els moviments dels planetes", al CEIP Verge del Sòl del Pont, a càrrec de Pei Iborra
01/12/2002
20/10/2002
Visita a la reserva botànica de La Cirera
13/10/2002
Exposició d'aparells i fotos de meteorologia
12/10/2002
Projecció d'imatges de la nevada de 2001, a càrrec de Joan Fradera
29/09/2002
Excursió a la riera de les Gorgues
14/09/2002
I Astrocaminada
21/06/2002
La primera observació d'ACTER

ACTER | Amics de les Ciències de la Terra i de l'Espai | Av. Tecla Sala, 37 | Roda de Ter